Happy in Dominikana! ♥

Dzisiaj post o tym, o czym nie chciałabym dowiedzieć się dopiero w drodze na Dominikanę. Sprawdź moje „MUST KNOW” i ciesz się wakacjami. 🙂

Ważność paszportu

• Potwierdzone ze strony internetowej MSZ
  • Potwierdzone telefonicznie w ambasadzie Dominikany
  • Potwierdzone w praktyce!

W Internecie możemy znaleźć sprzeczne i nieaktualne informacje, biura podróży w swoich ofertach dodatkowo wprowadzają nas w błąd. Obecnie nie obowiązuje już wymóg 6 miesięcy ważności paszportu. Wystarczy, aby paszport był ważny na okres pobytu.  Mimo, że pracownicy lotniska będą za każdym razem zwracać uwagę, że wkrótce paszport traci ważność (w razie takiej sytuacji), nie stresujcie się tym. Jest OK!:)

Tourist Card

Karta turystyczna jest niezbędna do przebywania na Dominikanie. Jest wystawiana na okres 30 dni, jej koszt to 10$/osobę. Zakupu możemy dokonać wcześniej przez Internet albo na lotnisku po przylocie.

Mam jednak wrażenie, że wszyscy pasażerowie i tak stali w jednej kolejce do kontroli, a zakup na lotnisku trwał 10 sekund, stąd nie jestem pewna czy jest to duża oszczędność czasu.

Deklaracja celna – formularz do wypełnienia w samolocie

Podczas lotu zostaną rozdane formularze, które są zbierane przez pracowników lotniska już po wylądowaniu. W formularzu musimy wpisać dane personalne, nr lotu, nazwę lotniska z/do, adres miejsca pobytu na Dominikanie oraz potwierdzić, czy nie przewozimy dużej ilości gotówki, jedzenia itp.

Departure tax – opłata przy wylocie z Dominikany

Departure tax to opłata, którą powinniśmy uiścić przy opuszczaniu kraju i wynosi 20$. Na szczęście opłata ta jest zawarta w cenie biletów większości linii lotniczych.

Odbiór bagażu na lotnisku

Po ściągnięciu bagażu z taśmy zostaniecie poproszeni o okazanie nr bagażu (nalepka, którą dostaliście podczas odprawiania) w celu sprawdzenia zgodności z oznaczeniem na walizce.

Transport z lotniska

Jeśli Wasz hotel nie zapewnia Wam transportu musicie wcześniej zarezerwować transport przez Internet lub już na miejscu wziąć taksówkę. * Taksówek nie brakuje, zaraz przy wyjściu z lotniska będą Was zaczepiać przedstawiciele firm przewoźniczych;  cennik znajduje się na wielkiej tablicy, ale zawsze można próbować negocjować. 😉

Przy wychodzeniu z lotniska znajdują się stanowiska informacji turystycznej. Naszym błędem było wdanie się w dyskusję z panią, która chciała nam zareklamować inny hotel, wprowadzając dziwną atmosferę wokół tego, który my zarezerwowaliśmy. Oczywiście poleciła nam taksówki od zaufanej osoby. 😉

* Wiem, że niektórzy turyści starają się umówić na wspólny transport nawet na lotnisku.

Zakupy

Oczywiste jest, że najkorzystniej zrobić zakupy w lokalnym sklepie. Ale jeśli nie masz tam jak dotrzeć, boisz się, nie chce Ci się – masz do wyboru jeszcze 2 opcje- sklepiki w kompleksie hotelowym oraz strefę bezcłową na lotnisku. Porównując ceny alkoholi, kakao, olejków i innych produktów spożywczych – stawki na lotnisku plasują się na podobnym poziomie, a czasami nawet niższym. Dodatkowo, jeśli chcemy zakupić duże ilości, na lotnisku możemy trafić na korzystne promocje. Np. 3 w cenie 2 . Natomiast w resorcie obowiązują promocje na dane dni tygodnia np. 10% obniżki na rum w poniedziałki.

Woda

W celu uniknięcia objawów z przewodu pokarmowego nie zaleca się picia wody z kranu oraz szczotkowania nią zębów. Należy korzystać z wody butelkowanej.  Natomiast do gotowania oraz do robienia kostek lodu resort używa wody oczyszczonej.

Gotówka

Na Dominikanie turyści posługują się dolarami amerykańskimi. A hotelowe bankomaty wydają tylko peso.

Dolary będą potrzebne:
– na Tourist Card,
– na prezenty,
– na napiwki.

Napiwki – czy/ile?

Temat wywołujący wiele emocji; opinii jest tyle ile krajów z których pochodzą turyści.

Decyzja należy do Ciebie. Działaj tak, abyś czuł się komfortowo.

My sugerowaliśmy się przykładami zaczerpniętymi z forum*, ale też własnym komfortem. Jeśli czuliśmy, że ktoś totalnie się nie stara lub zachowuje się arogancko rezygnowaliśmy z napiwku.

*Orientacyjne kwoty napiwków:

1-2$ co drugą kolejkę drinków

2$ obsługa stolika w bufecie

3-5$ obsługa stolika w restauracji

4-5$ taxi z lotniska/na lotnisko

3-5$ sprzątanie pokoju

1-2$ dla bagażowego

„Upgrade” w hotelu

Zdarza się, że podczas meldowania się w hotelu otrzymujemy niesamowitą ofertę, która zawiera wyższy standard pokoju, dostęp do dodatkowych obiektów, ekskluzywną strefę tylko dla dorosłych tylko za JEDYNE: …$ I tutaj możemy wstawić dowolną kwotę, którą hotel próbuje zarobić.

My także otrzymaliśmy taką propozycję. Była kusząca, ale przekraczała limit finansowy, który sobie założyliśmy, a poza tym zastanawialiśmy się, czy naprawdę jej potrzebujemy. Jednak pracownik hotelu nie poddawał się. Symulował rozmowę telefoniczną ze swoim szefem (zapomniał tylko mówić cokolwiek do telefonu) i obniżył kwotę. My nadal pozostawaliśmy przy swoim.  Zapytał więc, ile jesteśmy w stanie zapłacić. Podaliśmy nieracjonalnie małą kwotę. Zaśmiał się, poszedł „porozmawiać z szefem”.  Okazało się, że szef zgodził się na naszą propozycję, a w zasadzie obniżył koszt do zera! Musieliśmy się tylko zastanowić, czy przypadkiem nie mamy jakiejś rocznicy do świętowania w Punta Cana.

Czy to chwyt marketingowy, który miał procentować pochlebnymi opiniami na tripadvisorze czy po prostu brak pokoju na który dokonaliśmy rezerwacji? Nie wiem! Ale to moja wskazówka dla Was. 😉

Udar cieplny

Pamiętaj o piciu większej ilości wody niż zwykle, szczególnie gdy spożywasz alkohol lub napoje zawierające kofeinę. Noś nakrycie głowy i przewiewny strój. Przejdź do kolejnego posta i naucz się jak samodzielnie zaradzić objawom, a kiedy natychmiast wzywać pomoc medyczna.

To moje MUST KNOW, aby uniknąć niepotrzebnego stresu w podróży. 🙂 Macie więcej pytań i wątpliwości do poruszenia? Piszcie!

Travel with Head! 🙂

3 Comments

Add yours →

1. Witaj Paulino! Życzę powodzenia w prowadzeniu bloga :).
    Również wybieram się na Dominikanę, ale dopiero w listopadzie. Może napisałabyś troszkę więcej o samym pobycie, wstawiła jakieś zdjęcia itp.?
    Pozdrawiam serdecznie

• Kasia Basia – dziękuję! 🙂 Przepraszam, że dopiero odpowiadam, ale miałam sporą przerwę związaną z przygotowaniami do egzaminu. Pobyt na Dominikanie dla większości turystów wiąże się głównie z relaksem w hotelu i na plaży. Tak też było w moim przypadku. Dlatego nie umieszczałam zdjęć ani recenzji hotelu, w którym byłam, bo byłoby to przydatne jedynie dla osób, które wybiorą się w to samo miejsce. Zainspirowałaś mnie jednak do kolejnego posta o Dominikanie, który mógłby być przydatny dla osób korzystających z tego typu wypoczynku pierwszy raz. Czy chciałabyś się dowiedzieć o czymś konkretnym bardziej szczegółowo? Pozdrawiam serdecznie 🙂

2. Przydatne wskazówki, zwłaszcza w kwestii podnoszenia standardu pokoju 😉 nic tylko się targować…